Contact of even écht contact?
Ken je dat? Afdelingen die best lekker lopen. Ze bestaan uit professionals die plezier hebben in hun werk en er voldoening uithalen. Ze zijn lekker druk, lunchen achter hun computer en gunnen zich geen tijd voor een praatje met een collega. “Hoe gaat het? Goed, druk!” Niks aan de hand, zou je zeggen.
Maar als je beter kijkt…
... zie je dat de afdeling bestaat uit losse eilandjes die eigenlijk helemaal niet zo goed samenwerken. Het ene eilandje weet niet precies wat het andere eilandje doet en er is onvoldoende interesse en vertrouwen om elkaar te leren kennen.
... merk je dat complexere werkprocessen stroef verlopen. Wat de ene professional oplevert, is net niet helemaal wat de ander nodig heeft om mee verder te werken. Er wordt een rapport opgeleverd met kwartaalcijfers, terwijl er maandcijfers nodig zijn. De maandcijfers worden zelf berekend want “bespreekbaar maken kan gevoelig liggen.” Dit lijkt collegiaal maar is natuurlijk niet efficiënt.
... blijkt dat het werk blijft liggen als een professional ziek is of verlof heeft. Je wilt een collega niet extra belasten, want "die zal ook wel druk zijn.” Een professional voelt zich verantwoordelijk voor het eigen werk en schept er eer in het zonder hulp aan te kunnen. Dit is echter niet altijd de meest productieve werkwijze, een klant moet soms lang wachten op het eindresultaat en is ontevreden.
Dingen bespreekbaar maken
Stel dat je zo vertrouwd bent met elkaar dat je dit soort dingen wél bespreekbaar kunt maken. Dan zouden jullie productiever zijn, toch? Dat bereik je door met elkaar in gesprek te gaan over de wezenlijke dingen.
Heb jij ook interesse in Het gesprek over de wezenlijke dingen? Vraag een gratis Afdelingsanalyse aan, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.